Çocuk Psikiyatrisi
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü ve Disleksi
Kimlerde ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü Vardır?
​
Birinci sınıfa baÅŸlayan IQ’su yüksek çocuÄŸumuzun okuması bekleniyordu ancak okumayı. sökemedi. En önemli problemi disleksi, okuma öÄŸrenme güçlüÄŸü vardı. Bu da akademik baÅŸarısını etkileyecek en önemli zorluktu onun için. Özel eÄŸitime ve yardıma ihtiyacı vardı. Ama yardım aldığı da söylenemezdi. DiÄŸer çocuklar gibi performans göstermesini bekledikleri için üzerindeki baskı çok fazlaydı. Anlamak ve yapmak istiyor ama yapamıyordu.
Bu zihin karıştırıcı problemi kendi de çözemiyordu. Neyse ki umut vardı ve bu problemi ailesi ve çevresi anlarsa ona yardım etmek daha kolay olurdu. Bunun için profesyonel bir yardım alması gerekiyordu. Birkere problem anlaşıldıktan sonra hem aile hem öÄŸretmenler, hem de çocuÄŸun kendisi bu konuda bilinçlendirilmelidir.
EÄŸer çocuÄŸunuz aÅŸağıda sıraladığımız problemlerden bir yada birkaçında problem yaşıyorsa onda ÖÄŸrenme güçlüÄŸü olma olasılığı vardır;
​
-
Açıkça düÅŸünme
-
Okunaklı yazma
-
DoÄŸru bir ÅŸekilde tellaffuz etme
-
Okumayı öÄŸrenme
-
Hesap yapmayı öÄŸrenme
-
Åžekilleri kopyalama
-
Olayları hatırlama
-
Yönergeleri takip etme
-
İşleri/eşyaları sıraya koyma
​
Ayrıca:
-
sık sık kafası karışıyorsa
-
sakarsa, dürtüselse, hiperaktifse
-
yolunu şaşırıyorsa
-
çabuk hayal kırıklığına uÄŸruyorsa
-
isyankarsa
-
depresifse
-
çekingense
-
agresifse
​
ÖÄŸrenme güçlüÄŸü zeka geriliÄŸi demek deÄŸildir.
​
ÖÄŸrenme güçlüÄŸü, okuma, yazma, konuÅŸma, dinleme, düÅŸünme, dili anlama ve matematik gibi geniÅŸ bir alanda öÄŸrencilerin becerilerinin etkilenmesidir ve çocukların bilgiyi seçme, tutma ve ifade etmede problem yaÅŸamalarıdır.
​
Bu durumlar da çocuÄŸun özgüveni zarar görüyor, aileler üzülüyor ve öÄŸretmenler de allak bullak oluyor ve hayal kırıklıkları yaşıyorlar.
​

ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü TeÅŸhisinde QEEG'nin Önemi:
​
ÖÄŸrenme güçlüÄŸü yaÅŸayan çocukların EEG paternlerin de elektriksel düzensizlikler ve iyi fonksiyon etmeyen bir beyin görülüyor.
​
New York Üniversitesi E.Roy John grubunun geliÅŸtirdiÄŸi FDA onaylı Nx-Link data bankasında QEEG kayıtlamasını incelediÄŸimiz zaman yüzde 84.2 hassasiyet ve özgüllük ile Genel ÖÄŸrenme BozukluÄŸu olup olmadığına dair bize bilgi verebiliyor (Chabot, Merkin,Wood,Davenport & Serfontein ,1996).
​
Ortaya çıkan renkli beyin haritası bize problemli bölgeleri gösteriyor ve o problemli bölgeleri Neurofeedback tedavisi ile düzenleyebiliyoruz. Birçok klinisyen neurofeedback tedavisini ÖÄŸrenme Bozukluklarında kullanmaktadır (Othmer 1998).
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü olan çocukların QEEG-Beyin haritalarında odaksal olarak yavaÅŸ beyin dalgalarına rastlamaktayız.
Beynin arka bölgesinde occipital lobda yani gelen görsel bilginin alındığı ve iÅŸlendiÄŸi merkezde, Wernicke alanında, sol kulağın arkasında; burada beyin kelimeleri anlamak için iÅŸler.
Broca alanında; beynin sol ön tarafında, kelimelerin ifade için biraraya geldiÄŸi alanda ve sensory motor alanda , düÅŸüncelerin sözlü ifadeye dönüÅŸebilmesi için konuÅŸmanın iÅŸleme dönüÅŸtüÄŸü yerde yavaÅŸ beyin dalgaları görülür.
Frontal lobda ise genellikle fazla alpha aktivitesi görülür. Beynimiz, frontal lobunu dışarıya odaklanabilmek ve dünyanın karmaşıklığını çözebilmek için kullanır.
Akademik baÅŸarısı zayıf olan çocukların beyin haritalarına baktığımız zaman frontal alpha dalgalarının çok yüksek olduÄŸunu görebiliriz.
​
Hızlı beyin dalgası frekansı olan beta, gelen bilgiyi durup düÅŸünerek iÅŸlemeyi saÄŸlar. Beta beyin dalgası bazı alanlarda ve genel olarak beyinde eksikse çocuk, sınıfta ve yaptığı iÅŸlerde, ödevlerde gerekli performansı gösteremez.
​
Çok yüksek alpha gibi çok yüksek beta da öÄŸrenme güçlüÄŸünde görülebilir. Bu da öÄŸrenciyi depresif, isteksiz, saldırgan ya da hareketli yapabilir.
Beynimiz dış dünyayı algılayıp adapte olabilmek ve en iyi performansı gösterebilmek için kendi içinde konuÅŸur. Koherens de beynin bu konuÅŸmayı ne kadar etkili yapabileceÄŸini gösteren EEG ölçümüdür. Beyin, bu iÅŸi yapabilmek için hızlı bir ÅŸekilde çeÅŸitli yerlerine baÄŸlanır.
Genelde ayrıntılı bir iÅŸ için 2 veya daha fazla özellikli alanlara baÄŸlanması gerekir. QEEG’de çok fazla Koherens ölçülmesi, beynin iki veya daha fazla alanının birbiriyle iyi konuÅŸamadığı ve bilgiyi etkili bir ÅŸekilde iÅŸleyip yürütemediÄŸidir. Sonuç olarak da performansı günü gününe tutmaz.
Koherens eksikliÄŸi de herhangibir iÅŸi yapabilmek için kortikal alanlara etkili bir ÅŸekilde baÄŸlantıların saÄŸlanamamasıdır.
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü olanlarda ya çok fazla Koherens ya da Koherens eksikliÄŸi görülür.
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸünde Neurofeedback Tedavisi:
​
​
DoÄŸru beyin dalgası analizi, problemli bölgeleri tespit etmemizi saÄŸlar bu da neurofeedback tedavisinde bize rehberlik eder.
ÖÄŸrenme bozukluÄŸunda Fernandez et al. (2003) bir plasebo kontrollü çalışmada neurofeedback’in etkin bir tedavi olduÄŸunu kanıtladı ve bu ilerlemeler iki sene takipte hala görülüyordu (Becerra et al., 2006).
​
Fernandez’in (Fernandez et al., 2007) ilave makalesinde öÄŸrenme bozukluÄŸu olan 16 çocuÄŸu ele aldı ve neurofeedback’den 2 ay sonra anlamlı EEG deÄŸiÅŸiklikler kayıt etti ki plasebo grubuyla karşılaÅŸtırıldığında plasebo grubunda hiçbir EEG deÄŸiÅŸikliÄŸi görülmedi ve neurofeedback tedavisi grubundaki 11 çocuktan 10’unda akademik performansında objektif ilerlemeler görüldü. Plasebo grubunda ise sadece 5 çocuktan 1’inde ilerleme görüldü.
Neurofeedback’in öÄŸrenme güçlüÄŸündeki önemini belgeleyen baÅŸka makaleler de yayınlandı (Orlando & Rivera, 2004; Tansey, 1991a; Thornton & Carmody, 2005).
​
Disleksik çocuklarla yapılan randomize kontrollü (Breteler, Arns, Peters, Giepmans, & Verhoeven, 2010) çalışma imlada anlamlı bir ilerleme kayıt etti ve Walker (2010a; Walker & Norman, 2006) 41 disleksi vakasında okuma becerisinde anlamlı geliÅŸmeler gördü.
​
Walker’ın belgelediÄŸi ilk 12 vakada (Walker & Norman, 2006), 30 ila 35 seanstan sonra çocukların okuma becerileri en az iki sınıflık bir ilerleme gösterdi.
Barnea, Rassis, ve Zaidel (2005) öÄŸrenme bozukluÄŸu olan çocuklarda, 20 seanstan sonra, okuma becerilerinde ilerlemeler saptadılar.
Neurofeedback eÄŸitimi sonrası öÄŸrenme güçlüÄŸü olan çocuklarda 9 ila 13 puan arasında zeka puanının arttığı da yapılan çalışmalarda tespit edilmiÅŸtir.
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸünden Korkmayın Geç Kalmaktan Korkun!
​
ÖÄŸrenme güçlüÄŸü bir üst sınıfa geçen çocuklarda zamanında tespit edilip etkili yöntemlerle tedavi edilmezse IQ skorlarında düÅŸmeye neden olabilir.
Learning Disabilities & neurofeedback Araştırmaları
Linden M, Habib T, Radojevic V (1996).A controlled study of the effects of EEG biofeedback on cognition and behavior of children with attention deficit disorder and learning disabilities. Biofeedback and Self Regulation, 21, 35-49.
Othmer S, Othmer SF, & Marks C (1991). EEG Biofeedback Training for Attention Deficit Disorder, Specific Learning Disabilities, and Associated Conduct Problems.
Tansey, M.A. (1985). Brainwave signatures an index reflective of the brain's functional neuroanatomy: further findings on the effect of EEG sensorimotor rhythm biofeedback training on the neurologic precursors of learning disabilities. International Journal of Psychophysiology, 3, 85-99.
Lubar, J.F. (1985). EEG biofeedback and learning disabilities. Theory Into Practice, 24, 106-111.
Spectral analysis of EEG differences between children with and without learning disabilities. Lubar JF, Bianchini KJ, Calhoun WH, Lambert EW, Brody ZH, Shabsin HS (1985). J Learn Disabilities, 18 , 403-8.
EEG sensorimotor rhythm biofeedback training: some effects on the neurologic precursors of learning disabilities. Tansey MA (1984). Int J Psychophysiology, 1 , 163-177
Fenger, TN (1997).Visual-Motor Integration and its Relation to EEG Neurofeedback Brain Wave Patterns, Reading, Spelling, and Arithmetic Achievement in Attention Deficit Disorders and Learning Disabled Students.
Cunningham MD & Murphy PJ (1981). The effects of bilateral EEG biofeedback on verbal, visual-spatial & creative skills in learning disabled male adolescents. Journal of Learning Disabilities, 14, 204-208.
Othmer S & Othmer SF (1989)EEG Biofeedback Training for Hyperactivity, Attention Deficit Disorder, Specific Learning Disabilities, and Other Disorders .
Fernandez, T., Harare, W., Harmony, T., Diaz-Comas, L., Santiago, E., Sanchez, L., Valdes, P. (2003). EEG and behavioral changes following neurofeedback treatment in learning disabled children. Clinical Electroencephalography, 34, 145–150.
Fernandez, T., Harmony, T., Fernandez-Bouzas, A., Diaz-Comas, L., Prado-Alcala,R. A., Valdes-Sosa, P., Garcia-Martinez, F. (2007). Changes in EEG current sources induced by neurofeedback in learning disabled children. An exploratory study. Applied Psychophysiology & Biofeedback, 32, 169–183.
Becerra, J., Fernandez, T., Harmony, T., Caballero, M. I., Garcia, F., Fernandez- Bouzas, A., Prado-Alcala, R. A. (2006). Follow-up study of learning-disabled children treated with neurofeedback or placebo.
Orlando, P. C., & Rivera, R. O. (2004). Neurofeedbck for elementary students with identified learning problems. Journal of Neurotherapy, 8(2), 5–19.
Tansey, M. A. (1991b). Wechsler (WISC–R) changes following treatment of learning disabilities via EEG biofeedback in a private practice setting. Australian Journal of Psychology, 43, 147–153.
Thornton, K. E., & Carmody, D. P. (2005). Electroencephalogram biofeedback for reading disability and traumatic brain injury. Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14(1), 137–162.
Walker, J. E., & Norman, C. A. (2006). The neurophysiology of dyslexia: A selective review with implications for neurofeedback remediation and results of treatment in twelve consecutive cases. Journal of Neurotherapy,10(1), 45–55.
Walker, J. E.(2010a, Fall).Case report: Dyslexia remediated with QEEG-guided neurofeedback.NeuroConnections, p. 28.
Breteler, M. H. M., Arns, M., Peters, S., Giepmans, I., & Verhoeven, L. (2010). Improvements in spelling after QEEG-based neurofeedback in dyslexia: A randomized controlled treatment study. Applied Psychophysiology & Biofeedback, 35(1), 5–11.
Barnea, A., Rassis, A., & Zaidel, E. (2005). Effect of neurofeedback on hemispheric word recognition. Brain & Cognition, 59, 314–321.
​
​
KliniÄŸimizde İyileÅŸen Bir ÇocuÄŸumuz:
​​
Åžikayetleri:
7 yaşında ilkokul 1. sınıf öÄŸrencisi kız çocuÄŸunun kliniÄŸe getirilme sebebi zor algılama, çabuk unutma ve agresiflikti. Åžikayetleri bir seneden beri artan kızlarının öÄŸrenmeye istekli olduÄŸu halde bir takım ÅŸeyleri öÄŸrenirken zorlandığı ve öÄŸrendiklerini birkaç gün sonra unuttuÄŸu ve sanki daha önce böyle bir ÅŸey öÄŸrenmemiÅŸ gibi hatırlamadığı belirtildi.
​
Dikkati ve konsantrasyonu düÅŸük olan, derste sıkılan ve konsantrasyonunu 5-10 dakika sürdürebilen çocuÄŸun ders sırasında konuÅŸmadığı fakat zaman zaman konuÅŸulana cevap verdiÄŸi, hayal kurup kurmadığının bilinmediÄŸi, karalama yapmadığı, elinde silgiyle oynadığı ve bu yüzden elinin terlediÄŸi ve zaman zaman sıradan kalem silgi düÅŸürdüÄŸü öÄŸrenildi. AgresifliÄŸi olan ve kızdığı zaman sadece bağıran ("Bana ne ben bir ÅŸey yapmıyorum") kızlarının uykusunda bir problem olmadığı, akÅŸam 21.00'de yatıp sabah 07.30'da dinç bir ÅŸekilde kalktığı ve gün içerisindeki enerjisinin iyi olduÄŸu ifade edildi.
​
Eve gelince zaman zaman ödevi olduÄŸunu belirten, zaman zaman kendi başına derse oturan ve harfleri (a, e, i, r, u, k, t, l, m) yeni öÄŸrenmeye baÅŸlayan çocuÄŸun harflerin seslerini çıkarma ve sesleri birleÅŸtirmede ve telefon numaralarını öÄŸrenmede zorlandığı anlatıldı.
T harfine TIT, L harfine LI dediği ve E harfini ve 7 rakamını ters yazdığı belirtildi.
​
ArkadaÅŸ iletiÅŸimi kötü olmayan yalnızca iliÅŸkinin baÅŸlangıcında zorlanan ve kendini ifade edebilen kızlarının kendi kendine gülmesinin olduÄŸu fakat yalnızken ve bir eylem yokken gülmediÄŸi, annesi neden güldüÄŸünü sorduÄŸunda ise annesinin hareketlerine güldüÄŸünü söylediÄŸi aktarıldı. Ayrıca, gündüzleri altına çiÅŸini kaçırıyordu.
​
DoÄŸum Öncesi ve Sonrası Hikayesi:
Annesinin doÄŸumunda ve hamilelik sürecinde bir problem yaÅŸamadığı, sezeryanla dünyaya geldiÄŸi, ancak süt emmediÄŸi belirtildi. İki kez yataktan düÅŸtüÄŸü belirtildi.
​
Kullandığı İlaçlar:
Ketotifen içerik maddeli, Oneair zxyzal ve bunlar dışında 2 farklı astım ilacı daha kullanan
Aile Hikayesi:
ÇocuÄŸun, babasında da unutkanlık olduÄŸu öÄŸrenildi.
Psikiyatrik Hikayesi:
Ailesi daha önce kızı için psikiyatrik yardım almadığını, bir akrabasının tavsiyesi ile ilaçsız neurofeedback tedavisinden yararlanmaya geldiklerini anlattı.
İSTENEN TETKİKLER:
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü, Disleksi olduÄŸu düÅŸünülen çocukta
​
-QEEG,
-TOVA,
-WISC-R,
-C.A.T ve Louisa-Düss, ve
Laboratuar testleri istendi.
TOVA Testi:
Görsel ve İşitsel uyarılarda 22 dakika sabırla dikkatini verebildiÄŸini gösteriyordu. Aile çocuklarının dikkatinin normal olmadığını söylüyorlardı. Halbuki testde dikkat problemi bulamadık.
Olasılıkla bu çocuÄŸun motivasyonu düÅŸüktü ve normal olan dikkatini kullanamıyordu. Ama aile ve öÄŸretmen bize gelmeden önce dikkat eksikliÄŸi olduÄŸunu düÅŸünüyordu.
​
QEEG Kayıtlaması:
Yapılan ilk görüÅŸmeden sonra çocuÄŸun beyin elektriksel aktivite düzensizliklerini belirleyebilmek ve Neurofeedback uygulanacaksa QEEG uygulamalı Neurofeedback çalışmalarını tespit etmek için QEEG'si çekildi.
QEEG'sini Nörometrik analiz sisteminde kendi yaşıtlarıyla karşılaÅŸtırdığımızda ÖÄŸrenme zorluÄŸu yönünde bulgu verdi, dikkat eksikliÄŸi bozukluÄŸu bulgusu yoktu.
​
WISC-R Testi:
Yaşıtlarına göre durumunu anlayabilmek için WISC-R istendi, buna göre
Sözel Test IQ Puanı 89,
Performans Test Zeka puanı 81 ve
Tüm Test Zeka Puanı 84 olarak belirlendi (1980 Türk normlarına göre).
Sözel ve Performans testleri puanları arasında 8 puanlık fark bulundu, alt testleri arasında anlamlı bir fark bulunmadı.
​
C.A.T. ve Louisa-Düss:
Kızlarının iç dünyası ile ilgili bilgi edinmek amacıyla yapılan C.A.T ve Louisa-Düss testlerine bakıldığında; hikayelerinde aile kavramı görülmeyen çocuÄŸun kendisinin aileden dışlandığını hissettiÄŸi, kardeÅŸ kıskançlığı duymadığı ve olanaklarını kardeÅŸiyle paylaÅŸmaktan sıkıntı duymadığı görüldü.
Kendini babasının yanında görmekle birlikte babası için önemli olmadığını ve babasının onu görmezden geldiÄŸini düÅŸünmekte, annesini ise zayıf ve korunması gereken bir figür olarak algılamaktadır. Anneye karşı boyun eÄŸici olmadığı, otorite figürü olarak babasını gördüÄŸü görüldü.
Anne ve babanın yakınlığının çocuÄŸa sıkıntı verdiÄŸi ve bu yüzden agresif davranışlarda bulunduÄŸu, ebeveynlerini paylaÅŸmaktan ziyade ilgi beklentisi içinde olduÄŸu, zaman zaman ebeveynlerinden nefret ettiÄŸi ve bundan suçluluk duyduÄŸu, aile içinde sıkıntılar olduÄŸu ve anne-babanın birbirleriyle olan diyaloglarının çocuÄŸu etkilediÄŸi görülmektedir.
ÇocuÄŸun ihtiyaçlarının karşılanmasında sıkıntı yaÅŸadığı, yeme ile ilgili sorunları olabileceÄŸi, yoÄŸun agresyonu ve yalnız kalma, terk edilme gibi korkuları olduÄŸu ve çok zor durumlarda regresif (gerileme) olabileceÄŸi ancak özgüveni geliÅŸtiÄŸi için zor zamanlarda bir ÅŸekilde durumdan kurtulacağını düÅŸündüÄŸü görüldü.
Hikayelerinde aile kavramı görülmeyen çocuÄŸun kendisinin aileden dışlandığını hissettiÄŸi bilgisi onun bilinçaltında nasıl hissettiÄŸi ile ilgiliydi.
​
Neurofeedback Tedavisi Uygulaması:
9 saat Neurofeedback seansından sonra: Yapılan görüÅŸmede bir deÄŸiÅŸiklik olmadığı, algılamada zorlandığı, öÄŸrenme isteÄŸi olduÄŸu fakat öÄŸrenemediÄŸi, öÄŸrendiklerini de unuttuÄŸu belirtildi. Derse katılan ve derste silgiyle oynamaya devam ettiÄŸi, dikkat ve konsantrasyonunun düÅŸük olduÄŸu ifade edildi. Eve gelince zaman zaman ödevi olduÄŸunu söylediÄŸi ve dersin başına kendi kendine oturmadığı belirtilen çocuÄŸun annesi ile 15 dakika çok iyi ders çalıştığı ve çalıştıklarını öÄŸrendiÄŸi fakat 15 dakika sonra performansının düÅŸtüÄŸü ve 15 dakika sonra dersin başına tekrar oturunca 15 dakika önce öÄŸrendiklerini hatırlamada zorluk çektiÄŸi belirtildi.
Harfleri tek tek tanıyabilen ve heceleri yeni yeni tanımaya baÅŸlayan çocuÄŸun artık E harfini ve 7 rakamını ters yazmadığı, 1 ile 20 rakamları arasındaki sayıları tanıyabildiÄŸi ve çift basamaklı rakamları okuyabildiÄŸi, sorulunca ev adresini ve telefonunu söyleyebildiÄŸi fakat annesinin cep telefonu numarasını ezberleyemediÄŸi eklendi.
Kendini ifade etmede bir problem yaÅŸamayan çocuÄŸun isteklerine "hayır" denince onu "evet" dedirtmeye çalıştığı çalıştığı fakat ailenin kararlı olması ile bunu deÄŸiÅŸtiremediÄŸi için çok kolay bir ÅŸekilde aÄŸladığı belirtildi.
​
SinirliliÄŸi 2 - 3 dakika süren ve kızdığı zaman bağırıp küsen çocuÄŸun söz dinlemediÄŸi ve "niye ben yapıyorum bunu" diye sorduÄŸu söylendi.
Uyku problemi olmayan çocuÄŸun sabahları dinç kalktığı paylaşıldı.
20 saat Neurofeedback seansından sonra: Yapılan görüÅŸmede,10 saat NF seansından sonra okul baÅŸarısının kademe kademe arttığı, sınavından önceden 0, 1, 2 alırken ÅŸimdi 2, 5 aldığı, algılamada hala zorlandığı, öÄŸrenme isteÄŸinin olduÄŸu ve artık öÄŸrenmeye baÅŸladığı fakat hâlâ öÄŸrendiklerini unuttuÄŸu belirtildi.
ÖÄŸretmeninin deÄŸiÅŸiklikleri "ÖÄŸrencime sanki sihirli bir deÄŸnek deÄŸdi" ÅŸeklinde ifade ettiÄŸi, onun derse katıldığı, heceleri okuyabildiÄŸi, 1 ile 40 arasındaki sayıları tanıyabildiÄŸi, çift basamaklı rakamları okuduÄŸu, okurken kelime atlamadığı, E harfini ve 7 rakamını ters yazmadığı ve kendini ifade edebildiÄŸi ancak derste hala silgi ile oynadığı, kalem ve silgiyi yere düÅŸürdüÄŸü, hayal kurduÄŸu, okurken kelimelerin sonunu kesebildiÄŸi ve bazen kelimeleri tersten okuduÄŸu (mesela "OT" kelimesini "TO" diye okuduÄŸu) belirtildi.
​
Okuldan eve geldiÄŸinde ödevi olduÄŸunu söylemediÄŸi, sabah okula giderken veya gece yatarken ödevi olduÄŸunu söylediÄŸi, kendi başına derse oturmadığı, anne ile 15 dakika ders çalıştığı ve anneyle çalışırken artık 15 dakika sonra öÄŸrendiklerini unutmadığı eklendi.
Uyku problemi olmayan ve sabahları dinç kalkan çocuÄŸun 10 saat NF seansından sonra son birkaç gün hariç gündüzleri her gün çiÅŸ kaçırdığı ve sürekli acıktığı fakat aşırı bir iÅŸtahının olmadığı dile getirildi.
SinirlendiÄŸinde bağırması, küsmesi ve aÄŸlamasıdevam ediyordu. Okulda eÅŸyalarını hala unutuyordu.
30 saat Neurofeedback seansından sonra: Bitiminde yaklaşık 1 aylık tedavi sonrası yapılan görüÅŸmede, okul baÅŸarısının arttığı, not ortalamasının 5 olduÄŸu, derse katıldığı, ders sırasında hayal kurmadığı, silgi ile oynamasının azaldığı, kendini daha iyi ifade ettiÄŸi, harfleri ters yazmadığı, tersten okumasının kalmadığı, okurken kelime sonlarını kesmesinin azaldığı, 1 ile 40 rakamları arasında yazabildiÄŸi, çift basamaklı rakamları ve heceleri okuduÄŸu, gazete okuduÄŸu ancak ders sırasında kaleminin ve silgisinin düÅŸtüÄŸü ve evde kendi başına derse oturmadığı belirtildi. Unutkanlığı kalmayan çocuÄŸun artık eve gelince sorulmadan ödevi olduÄŸunu söylediÄŸi, annesi ile 60 dakika ders çalıştığı ve öÄŸrendiklerini unutmadığı eklendi.
​
AkÅŸam 20.30'da yattığı fakat son 2 - 3 gündür 1,5 saat sonra uykuya dalabildiÄŸi, deliksiz uyuduÄŸu ve sabah 07.30'da dinç bir ÅŸekilde kalktığı ifade edilen çocuÄŸun unutkanlığının kalmadığı, sürekli acıktığı ama iÅŸtahının normal olduÄŸu ve gündüz çiÅŸ kaçırmasının da bittiÄŸi dile getirildi.
Sinirlenmesi çok azalan ve artık kızdığı zaman aÄŸlamayan, küsmeyen ve bağırmayıp söz dinlediÄŸi, her ÅŸeye itirazla baÅŸlamasının ve "hayırı" "evet" yapma çabasının çok azaldığı, çabaladığında kazanamadığı, istediÄŸi olmayınca artık aÄŸlamadığı ve artık kolay aÄŸlamasının kalmadığı ifade edildi.
40 saat NF seansından sonra: Yapılan görüÅŸmede karnesinde Türkçe dersinin 4 diÄŸerlerinin 5 olduÄŸunu, derste nadiren konuÅŸtuÄŸu, kalem ve silgi düÅŸürmediÄŸi, silgi ile oynamadığı, hayal kurmadığı öÄŸrenildi. Ayrıca harfleri ters yazmadığı, heceleyerek gazete okuduÄŸu, kelimeleri tersten okumadığı ve okurken kelimelerin sonunu çok az kestiÄŸi, 1 - 40 arasında rakamları yazdığı ve çift basamaklı rakamları okuyabildiÄŸi ve kendini ifade edebildiÄŸi belirtildi. Okuldan eve geldiÄŸi zaman ödevi olduÄŸunu söylediÄŸi, kendi başına pek derse oturmayıp annesi ile birlikte 60 dakikadan fazla ders çalıştığı ve öÄŸrendiklerini unutmadığı eklendi.
​
AkÅŸam 21.30'da yatıp sabah 07.30'da dinç kalkan çocuÄŸun sinirliliÄŸinin azaldığı, kızdığı zaman bağırmadığı, aÄŸlamadığı fakat zaman zaman küstüÄŸü ancak küstüÄŸü zaman bunun çok kısa sürdüÄŸü ifade edildi.
​
Unutkanlığı, "hayırı" "evet" yapma ısrarı ve her iÅŸe itirazla baÅŸlaması çok az olup artık kendini savu-nabildiÄŸi, söz dinlediÄŸi dile getirildi. ÇocuÄŸun gündüz çiÅŸ kaçırmadığı, iÅŸtahında bir problemi olmadığı ve yemek seçmediÄŸi belirtildi. Sorunları ortadan kalkan kızlarının kontrole gelmesi planlandı.
​
Tedavi boyunca özel eÄŸitim almadı.
​
Neurofeedback tedavisinin dislekside etkili olduÄŸunu bir kere daha görmüÅŸ olduk.
​
QEEG Düzelmesi: Tedavi öncesi relative alpha frontocentralde normalden fazla artmış, relative beta pariyetal-temporalde artmış ve ayrıca central alpha ve beta hipercoherence bozukluÄŸu izlendi. Tedavi sonrası relative beta normalize oldu beta hipercoherence bozukluÄŸu azaldı.
TOVA Düzelmesi: Görsel testi tedavi öncesi ve sonrası normal. Dikkat EksikliÄŸi bozukluÄŸunu desteklemedi. Tedavi öncesi İşitsel TOVA testi iletim Hızı ilk 5 dakikada normalin altındayken tedavi sonrası normal oldu.
Kontrol: 4 ay sonraki kontrolde her ÅŸeyin çok daha da iyi olduÄŸunu öÄŸrendik.
​



