Hakkımızda
Hasta Vakaları
Önemli not: Hastalardan yazılı muvafakatname alınmıştır ve bilgileri anonimleÅŸtirmiÅŸtir.
Vaka 1
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü
10 yaşında ve 5. sınıfa geçen erkek öÄŸrenci çocukluÄŸundan beri olan dikkat sorunu için getirildi. Neurofeedback tedavisinden yararlanabileceklerini düÅŸündükleri için bize baÅŸvurduklarını ve ilaçsız tedavi istediklerini, ilaçların yan etkilerinden çocuklarını koruyacaklarını paylaÅŸtılar. Daha önce gittikleri önemli bir saÄŸlık kuruluÅŸunda Hiperaktif deÄŸil, zamanla düzelir denmiÅŸ ama pek bir deÄŸiÅŸiklik olmamış.
Okuduklarını çabuk unutma problemi vardı, özellikle de Matematik dersinde. Ayrıca yazısı da kötüydü. Ani öfke patlamaları yaÅŸadığını ve sürekli kızgınlığının sürdüÄŸünü, kızdığı zaman kardeÅŸine ve babaya vurma davranışı gösteriyordu.
QEEG Neurometrik analiz sonrasi normalden sapmalar olan bölgelere uygulanan Neurofeedback seansları sonrasındaki ilk görüÅŸmede derslerinin ve dikkatinin çok iyi olduÄŸu, matematiksel zekasının bir kere anlatılınca öÄŸrenebilecek ve unutmayacak düzeyde olduÄŸu, dersleri için süper dendiÄŸi söylendi. Kendine güveninin arttığı, kardeÅŸi ve annesi ile geçimliliÄŸinin iyi olduÄŸu ve daha sabırlı olduÄŸu belirtildi. Haftanın iki günü matematik dersi alan hastanın öÄŸrenmesinin çok iyi olduÄŸu, sınavlarda 100 aldığı öÄŸrenildi.
Baba “genel anlamda bu tedaviden çok memnunuz ve herkese tavsiye ettik; sizin Türkiye’deki çalışmalarınızı hep destekliyoruz; bir çok aileyi size yönlendirdik ve onlarda bu tedaviden ciddi anlamda faydalandılar” dedi.
Tedavinin bitiminde WISC-R zeka testi 6 ay sonra yeniden istendi. Buna göre uygulanan WISC-R ile Sözel Test zeka Puanı 108; Performans Test Zeka puanı 117 ve Tüm Test Zeka Puanı 114 olarak belirlendi (1980 Türk normlarına göre). Sözel ve Performans testleri puanları arasındaki fark 19 bulunmuÅŸtur. Sözel Zeka Puanında 12, Performans Zeka Puanında 1, ve Tüm Zeka Puanında ise 8 puan artma gözlenmiÅŸtir. ÖÄŸrenme zorluÄŸunun ÅŸikayetlerini azaltabiliyor veya ÅŸikayetlerini tamamen ortadan kaldırıyorsunuz.
Vaka 2
ÖÄŸrenme GüçlüÄŸü
14 yaşında sekizinci sınıf öÄŸrencisi kendi isteÄŸi ile ailesi tarafından tedaviye getirildi. Annesi oÄŸlunun ders konusunda sorunlar yaÅŸadığını ve okulda baÅŸarısız olduÄŸunu ifade etti. Dersteyken 15-20 dakikadan fazla dikkatini veremeyip, ders esnasında okul araç-gereçleriyle uÄŸraşıyor ve arkadaÅŸlarıyla meÅŸgul olarak, onlarla konuÅŸuyordu. Bunun yanı sıra, matematik ve İngilizce derslerinden zayıf notlar alan çocuÄŸumuz tek başına kendi sorumluluklarını üstlenip, evde ders çalışmaya oturmuyordu.Eve gelince ödevim var demiyordu. ÇocuÄŸunun okula gitme isteÄŸinin az olduÄŸunu söyleyen anne, oÄŸlunun öÄŸrenmesinin zor olduÄŸunu, Matematik ve İngilizcesinin zayıf olduÄŸunu ve oÄŸlunun hep “ben baÅŸarılı olamayacağıma” yönelik kaygılar yaÅŸadığını belirtti.
Okuldaki arkadaÅŸlarıyla kavga ediyordu, onları dövüyordu ve okulun kapı camını da kırmıştı. Ailesine çoÄŸu zaman yalan söyleyip, kızgınlık anlarında bağırıp, etrafındaki eÅŸyaları kırıyor ve küfür ediyordu. Evdeki kurallara uymayan, ‘Hayır’ dendiÄŸinde Evet’e dönüÅŸtürmek için uÄŸraÅŸan çocuÄŸun ve genelde onun ısrarcılığına dayanamayan annenin çaresiz kalıp ‘Evet’ demek zorunda kaldığı sorgulamada anlaşılıyordu, ayrıca kendi isteklerini ailesine yaptırmaya çalışıyordu ve kazanıyordu. Bu konuyla ilgili olarak daha önce bir saÄŸlık kuruluÅŸuna baÅŸvurmuilar ve Dikkat EksikliÄŸi Hiperaktivite tanısı konmuÅŸtu. Burada kısa süreli ve uzun süreli etkili amphetamin grubu iki ilaç ve bir antidepresan verilmiÅŸ. Bu ilaçları kullanmaya devam ediyordu ve kısa süreliÄŸine de olsa ders çalışabiliyordu, ama genel anlamda etkili olmamıştı.Ayrıca ilacı almayınca tekrar etkisi kayboluyordu. ÖÄŸrenme zorluÄŸu, davranış bozukluÄŸu konusunda bir yardımı da olmamıştı.
Herhangi bir kafa darbesi alıp almadığı sorulduÄŸunda, aile, çocuklarının bebekken ve bir yaşındayken sert zemine düÅŸtüÄŸünü belirtti. Dikkat EksikliÄŸi Hiperaktivite BozukluÄŸu veya ÖÄŸrenme ZorluÄŸu var mı yoksa GeçirilmiÅŸ bir kafa travması mı var diye araÅŸtırmak için QEEG’si çekildi. NxLink veri tabanında incelendiÄŸinde GeçirilmiÅŸ Kafa Travması ve ÖÄŸrenme ZorluÄŸu tavsiye ettiÄŸi görüldü.
Daha önceki gittiÄŸi merkezde Dikkat EksikliÄŸi ve Hiperaktivite bozukluÄŸu tanısı konmuÅŸtu ve onu tedavi etmek için çeÅŸitli ilaçlar verilmiÅŸti. Bu ilaçların etkisi de ailesinin raporuna göre kısıtlı olmuÅŸtu.
NxLink veri tabanı ile bu çocukta DEHB olsaydı %97 doÄŸruluk payı ile ayırt etmek mümkündü. WISC-R testi: Sözel puanı: 97, Performans puanı: 99, Tüm puanı: 98’di. WISC-R testi ÖÄŸrenme güçlüÄŸünü desteklemiyordu. Bu ergenin ve ailesinin subjektif sorulara verdiÄŸi cevaplar, DSM-IV’e göre onda DEHB olduÄŸunu düÅŸündürebilirdi. Ayrıca çok ciddi olarak kurallara karşı gelme hastalığı ve davranış bozukluÄŸu düÅŸünülmeliydi.
Literatür, davranış bozukluÄŸu gösteren çocuklara amfetamin grubu ilacın mümkünse kullandırılmaması gerektiÄŸini gerekçe olarak da ilacın bu çocuklarda etkisinin az olduÄŸunu ve bağımlılık yaratma riskini arttırabileceÄŸini söylüyor. (Kollins, SH,2007).
Tüm bu bilgiler doÄŸrultusunda, hasta kullandığı ilaçları bıraktıktan sonra Neurofeedback tedavisi baÅŸlatıldı.
QEEG Neurometrik analizde normalden sapmalar olan bölgelere kırk seans neurofeedback tedavisi uygulanmasından sonraki ara muayene görüÅŸmesinde, hastanın annesi elde edilen sonuçlardan çok memnun olduÄŸunu belirtti. ÇocuÄŸunun saldırgan tavırlarının tamamen ortadan kalktığını, bağırma, vurma gibi alışkanlıklarının kalmadığını ve küfür etme huyunun en aza indiÄŸini ifade etti. Ayrıca oÄŸlunun daha önce sabırsız ve hareketli olmasından dolayı bir ÅŸeyle uzun süre ilgilenemediÄŸini; ancak tedaviye baÅŸladığından beri televizyon ya da bilgisayar karşısında en az bir iki saat zaman geçirebildiÄŸini dile getirdi. 40 dakika dersin hemen hemen tamamına dikkatini vermeye baÅŸladığını, derste sıkılmadığını, ve arkadaÅŸları ile konuÅŸmadığını belirtti. ÖÄŸretmenin de aynı ÅŸekilde onun bu söylediklerini doÄŸruladığını anne bildirdi. Ayrıca bu görüÅŸmede aileden alınan bilgilere göre, çocuÄŸun derslerini öÄŸrenmek için istekli olduÄŸu, kitap okumaya baÅŸladığı anlaşılıyordu. Bunların yanı sıra evdeki kurallar üzerinde düÅŸünüp, bunlara uyum saÄŸlamaya baÅŸlayan çocuk, kendi isteklerini kabul ettirme konusunda da ısrarcı davranmıyordu artık. Ailesinin görüÅŸlerine ek olarak kendisi bu görüÅŸmede hayattan zevk aldığını ve tedaviye baÅŸlamadan önce yaÅŸadığı unutkanlık sorunun ortadan kalktığını bildirdi.
Neurofeedback tedavisinin ardından annesi olumlu geliÅŸmelerin devam ettiÄŸini dile getirdi. ÇocuÄŸuyla ilgili olarak yaÅŸadıkları tüm olumsuzlukların bütünüyle çözüme kavuÅŸtuÄŸunu ifade eden anne, çocuÄŸunun son üç dört senedir yaptığı hatalardan sonra hiç özür dilemediÄŸini, ÅŸimdi dilemeye baÅŸladığını ve hatalarını anlayabildiÄŸini belirtti. Ailesiyle olan iliÅŸkileri iyi bir düzeye ulaÅŸmış ve evdeki kurallara uyarak daha huzurlu bir aile yaÅŸamına kavuÅŸmuÅŸtu. ÇocuÄŸun dikkatinin çok iyi olduÄŸunu söyleyen aile, aynı zamanda sorumluluklarını üstlenmeye baÅŸladığını ve uyku saatlerinin düzene girdiÄŸini anlattı. Åžu anki durumundan çok mutlu olduÄŸunu ve eski haline bir daha geri dönmek istemediÄŸini belirtti. İlaç kullanmadan tüm beyin iÅŸlevlerinde bir geliÅŸme elde edilmiÅŸti. Beynin kendi regulasyonu saÄŸlanınca dikkatini kullanabilmeye baÅŸlamıştı. 1 seneden fazla bir zaman ilaç kullandırılmış ancak bu kadar geniÅŸ alanda (davranış, agresivite, öÄŸrenme, motivasyon, kurallara uyma, içgörü geliÅŸmesi, uyku ) bir etki yaratmamıştı.
NF öncesi WISC-R testi: Sözel puanı: 97, Performans puanı: 99, Tüm puanı: 98’di. NF sonrası WISC-R testi: Sözel puanı: 96, Performans Puanı : 105, Tüm puan: 101 olarak tespit edildi.Tedavi sonrası performans IQ puanı 6 puan arttı, ve toplam IQ’ da 3 puan artış oldu.
Vaka 3
Dikkat EksikliÄŸi ve Hiperaktivite
15 yaşındaki erkek çocuÄŸu dikkat eksikliÄŸi, öÄŸrenme zorluÄŸu, uykuya dalma zorluÄŸu sorunlarıyla tedavi merkezimize getirildi. Aile, onun buraya kendi isteÄŸiyle gelmediÄŸini; ancak ders çalışma ve öÄŸrenme konusunda sorunlar yaÅŸadığını anlattı. Lise 1 öÄŸrencisi olan ergene sorulduÄŸunda, okuldaki derslerine onbeÅŸ dakikadan fazla konsantre olamıyordu; sıkıldığında derste hayal kuruyor, defterlerini karalıyor, konuÅŸturulursa cevap veriyor, konuÅŸuyor, kıpırdanıyor, elinde kalem ile oynuyor, sırasından çok kereler eÅŸyasını yere düÅŸürüyordu. Aile, çocuklarının altı dersinin zayıf olduÄŸunu ve evde zorla ona ödev yaptırdıklarını belirtti. Kendi başına derse nadiren oturuyordu. Onun düzenli ve organize olmadığını ifade eden aile, okuduÄŸunu anlatırken de zorlandığını organize bir ÅŸekilde anlatamadığını, ezberinin hiç olmadığını, ders konusunda hafızasının zayıf olduÄŸunu, yazısının çok kötü olduÄŸunu, yazı yazmaktan nefret ettiÄŸini, konuÅŸurken de sözcükleri atladığını, çok hızlı konuÅŸtuÄŸunu ve düzgün cümleler kurmadığını, ayrıca kabızlığının olduÄŸunu dile getirdiler.
Anne çoÄŸu zaman onun konuÅŸmasını anlamadığını ve tekrar ettirmek zorunda kaldığını söyledi. Anne, tekrar ettirilince tekrar etmek istemediÄŸini ‘tamam boÅŸver’ deyip vazgeçtiÄŸini, bunların yanı sıra, uykuya dalmakta zorlandığını, çok hafif bir uykusunun olduÄŸunu, bazen 3 bazen 8 saat uyuyabildiÄŸini anlattı. Bu konuyla ilgili olarak daha önce bir psikologtan yardım almıştı ve baÅŸvurulan baÅŸka bir saÄŸlık kuruluÅŸunun hastanesinde bir psikiyatrist hastaya “dikkat eksikliÄŸi” tanısı koymuÅŸtu ve trisiklik antidepresan grubundan bir ilaçla beraber bir antiepileptik ilaç vermiÅŸ ve hasta bu ilacı 2 sene kullanmıştı. Hikayesinde; 3-7 yaÅŸ arasında yüksek ateÅŸle baÅŸlayan bayılmaları olmuÅŸ, epilepsi tanısı ile 4 sene antiepileptik bir ilaç kullandırılmıştı. Ufak tefek düÅŸmeleri olmuÅŸ ve bu ergenin 11 yaşında yapılan EEG’si de normal bulunmuÅŸtu.
Bu ergenin klinik hikayesi ÖÄŸrenme ZorluÄŸu düÅŸündürdüÄŸünden ve daha öncede bir saÄŸlık kuruluÅŸunda Dikkat EksikliÄŸi Hiperaktivite Hastalığı teÅŸhisi aldığından dolayı QEEG istendi. QEEG incelemesi NxLink veri tabanında %97 doÄŸruluk ile Dikkat EksikliÄŸi Hiperaktivite olup olmadığını bize tavsiye edecekti, ayrıca ÖÄŸrenme zorluÄŸu varsa bunu da öÄŸrenecektik. Veri tabanı Dikkat EksikliÄŸi Hiperaktivite hastalığı olmadığını, ÖÄŸrenme zorluÄŸu olduÄŸunu tavsiye etti. WISC-R testinde Sözel IQ: 111 Performans IQ: 96, Toplam IQ: 104 bulundu. Sol ve SaÄŸ beyin arasında puan farkı 15’di. WISC-R testine göre bu farkın 10-15 puan olması ÖÄŸrenme ZorluÄŸu olduÄŸunu düÅŸündürüyordu.
QEEG veri tabanı incelemesi sonucu elektriksel yavaÅŸlamanın olduÄŸu bölgelere neurofeedback uygulamaya karar verdik.ÖÄŸrenme ZorluÄŸunda ve Epilepside yeteri kadar kontrollü çalışmalar yapıldığı için kanıtlanmış bir tedavi yöntemi olan neurofeedback’ten bu hastanın yararlanacağını düÅŸündük. Aileye ebeveynlik tarzlarında deÄŸiÅŸiklik yapmaları gerektiÄŸini anlattık. Beslenme ile ilgili tavsiyelerde bulunduk. Protein ağırlıklı beslenme tavsiye ettik.
QEEG Neurometrik analizde normalden sapmalar olan bölgelere yirmi seans neurofeedback tedavisi uygulanmasından sonraki ilk ara muayene görüÅŸmesinde, aile onun seanslara istekli girmeye baÅŸladığını ve eskiye oranla daha sakin olduÄŸunu , konuÅŸmasının daha anlaşılır olduÄŸunu, daha dinleyen anlayan biri olduÄŸunu ifade etti. Aile, ayrıca bu görüÅŸmede daha önceden yaÅŸadığı kabızlık sorununun da ortadan kalktığını anlattı. Hâlâ odası dağınıktı ve arada bir küfüre devam ediyordu.Uykusunda zorlanma devam ediyordu.
Neurofeedback seansları biten ergen, yapılan son QEEG çekimine göre artık “öÄŸrenme zorluÄŸu” grubunda yer almıyordu. Son görüÅŸmesinde hiç zayıf notu olmadığını ve eskiden on beÅŸ dakikada dikkati dağılırken, ÅŸimdi altmış-yetmiÅŸ dakika boyunca derslerine yoÄŸunlaÅŸabildiÄŸini anlattı. Bunların yanı sıra, önceki sene matematik dersinden sorumlu geçerken, bu dönemde yapılan sınavdan “100” almıştı. ‘Çalışıp anladım’ diyordu.
Aile, oÄŸullarındaki sabırsızlığın ve dürtüselliÄŸin bariz azaldığını; bir ÅŸey isterken ya da birisini dinlerken olgunca hareket edebildiÄŸini belirttiler. Artık kendine bir ders programı yaptığını ve bunun doÄŸrultusunda yaÅŸamını baÅŸarıyla devam ettirdiÄŸini anlatan aile, ayrıca çocuklarının artık kendine özen gösterdiÄŸini, gitar kursuna ve spora gittiÄŸini ifade ettiler. Tedavi sürecinde hiç ilaç kullanmayan ergenin ailesi elde ettikleri sonuçtan çok memnundu.
Tedavi bitiminde yapılan WISC-R testinde: Sözel IQ:108, performans IQ: 119, Total IQ: 114 oldu. Sözel IQ puanı 3 puan gerilemiÅŸ, performans IQ puanı 23 puan artmış, toplam IQ puanı 10 puan artmıştır. Sol ve SaÄŸ beyin arasında puan farkı 15’den 11’e düÅŸmüÅŸtü.
2 sene sonra aile ile yaptığımız telefon görüÅŸmesinde ergenin üniversite sınavına girdiÄŸini ve baÅŸarı ile geçtiÄŸini duyduk. Tedavideki geliÅŸmeler kalıcıydı ve daha da artmıştı. Neurofeedback tedavisinin uzun süreli etkisinden faydalandığı ortadaydı.
Vaka 4
Kıskançlık ve Kaygı
26 yaşında yüksek okul mezunu niÅŸanlı erkek hasta, merkezimize geldiÄŸinde, müzik eÄŸitimi aldığını ve ÅŸu an çalışmadığını 17 senelik köpeÄŸini 20 gün önce kaybettiÄŸini ve moralinin bozuk olduÄŸunu ve merkezimize kendi isteÄŸiyle geldiÄŸini belirtmiÅŸtir. İnsanlara güvenmediÄŸini, kız arkadaşına güvenmediÄŸini, aşırı derecede kıskanç olduÄŸunu, bu yüzden üniversitede okuyan kız arkadaşının giyinmesini, makyajını kısıtladığını, bunun aralarında bazen ÅŸiddete kadar gidebilen bir huzursuzluÄŸa dönüÅŸebildiÄŸini belirtti. Sürekli etrafı kontrol ettiÄŸini, niÅŸanlısı ile bir yerde otururken oturduÄŸu yeri sürekli deÄŸiÅŸtirdiÄŸini ve onun karşısına oturanlara bakarak onların niÅŸanlısına bakmasını caydırdığını ekledi.
​
Ailesi, geçen gün halasıyla yolda yürürken halasına bakan birine dâhi karıştığını anlattı. Her gittiÄŸi iÅŸte birine taktığını, sosyal olmadığını, arkadaÅŸ edinemediÄŸini ve sürekli evde oturduÄŸunu belirtti. Kızgınlığının anlık olduÄŸunu, bu esnada sadece bağırıp, annesini elle ittiÄŸini ama bir ÅŸeyi kırma ve küfür olmadığını söyledi. Uçak fobisi olduÄŸunu, rüyalarında uçağın irtifa kaybettiÄŸini gördüÄŸünü belirtti. Tekrarlayıcı el-yüz hareketleri ve ellerini dokundurma ve sürme tikinin de olduÄŸunu anlattı. Ailesi mutfakta kendi aralarında konuÅŸurken onunla ilgili konuÅŸtukları paranoyası vardı. Uykusu gelmediÄŸi için sabaha karşı 2-3 sularında uyuduÄŸunu ve öÄŸlen 2-3 gibi dinç bir ÅŸekilde uyandığını belirtti. 20 gün önce ani kalp çarpıntısı yaÅŸamış. Evhamlı olduÄŸunu ve heyecanlanınca ortaya çıkan kalp çarpıntılarının olduÄŸunu belirtti. Bundan bir hastalık geçer mi ÅŸeklinde evham düÅŸüncelerinin olduÄŸunu da ekledi.
​
DoÄŸumdan itibaren olan öyküye bakıldığında 8 aylıkken vakumla doÄŸduÄŸu, annenin hamileyken merdivenden düÅŸtüÄŸü öÄŸrenildi. Hasta ise kafasına çocukken darbe aldığını söyledi. Ailede babasının da takıntılarının olduÄŸu öÄŸrenildi. Bize gelmeden önce bir psikoloÄŸa gitmiÅŸ ancak faydası olmamış.
​
Neurofeedback tedavisinin faydasını hem duymuÅŸ hemde internetten araÅŸtırmış ve neurofeedback tedavisinden faydalanmak için gelmiÅŸti.
​
Elektriksel aktivite düzensizliklerini belirleyebilmek ve QEEG uygulamalı Neurofeedback tedavi protokollerini tespit etmek için QEEG’si çekildi. Bu QEEG’yi Nörometrik analiz sisteminde hastanın kendi yaşıtlarıyla karşılaÅŸtırdığımızda NxLink veri tabanı GeçirilmiÅŸ Kafa Travması tavsiye etti. Hastadan MMPI testi ve TOVA testi istendi. Yapılan MMPI’da yükselen skalalarda Psikasteni T puanı 75 ve Hipokondriyazis T puanı 71 bulundu.
​
20 Neurofeedback seansından sonra yapılan ilk görüÅŸmede daha ılımlı olduÄŸunu, kıskançlığının çok azaldığını ve tekrarlayıcı el-yüz hareketleri ve ellerini dokundurma ve sürme tiklerinin ortadan kalktığını belirtti. Kalbinin durup attığı gibi bir ritm bozukluÄŸu olduÄŸu evhamının ortaya çıktığını, ama ritm holter’ın normal çıktığını belirtti. Ayrıca seanslarda kalbinin hızlı çarptığını ve görüÅŸme sırasındaki nabzının 140 olduÄŸunu (daha sonra 120 oldu), saÄŸ elinin ılık ve ağır olduÄŸunu, bir saÄŸlık kuruluÅŸunda beta bloker grubundan bir ilaç kullan dediklerini ekledi. GörüÅŸme sırasında tekrar tekrar bu atışın kalbe zararı var mı diye sorduÄŸu da gözlendi. ÅžüpheciliÄŸinin azaldığını, hayattan zevk aldığını belirten hasta, artık sabaha karşı 1-2 gibi yattığını ve sabah 11-12 gibi dinç olarak kalktığını, rüyasındaki korkularının da olmadığını söyledi.
​
40 Neurofeedback seansından sonra hiçbir ÅŸikayetinin kalmadığını ondan ve aileden öÄŸrendik. Kıskançlığı tamamen kalkmış hatta niÅŸanlısı “niçin beni kıskanmıyorsun artık” diye kızmaya baÅŸlamıştı. Åžüphecilik ve evhamlarının kalmadığını artık saÄŸlığı ile ilgili hiçbir endiÅŸe duymadığını sevinerek dile getirdi. Tedavi bitiminde tekrarlanan MMPI ‘da yükselen bir skala bulunamadı. Tekrar edilen MMPI’da Psikasteni T puanı 75’ten 52’ye; Hipokondriyazis T puanı 71’den 50’ye düÅŸmüÅŸtür.
​
7 ay sonra yapılan görüÅŸmede geliÅŸmelerin kalıcı olduÄŸunu gördük. Yeni bir iÅŸi olduÄŸunu ve üst düzeyde yönetici olarak çalıştığını ve baÅŸarılı olduÄŸunu duymak çok sevindirici oldu. Fonksiyon eden üreten bir beyin haline dönmesi ve niÅŸanlısı ile huzurlu bir hayatının olması tedavinin memnun edici yönüydü.
Vaka 5
Alkol Bağımlılığı
46 yaşındaki üniversite mezunu erkek 15 senedir süren alkol bağımlılığı ÅŸikâyetiyle merkezimize gelerek, tedavi olmak istediÄŸini belirtti. İştah açıcı ÅŸarapla alkole baÅŸladığını belirten hasta gün içinde içki içiyor, alkollüyken kimsenin görmediÄŸi görüntüler görüyor ve kendini tehdit eden sesler duyuyordu.
​
15 senedir hayattan zevk almadığını ve daha önce üç defa intihar giriÅŸiminde bulunduÄŸunu söyledi ve ilki 5 sene önceydi. Aktif olarak intihar düÅŸüncelerinin ve planının olmadığını sorgulamada öÄŸrendim. Hasta ayrıca uyku düzensizliÄŸinden ve sabahları yorgun uyanmaktan yakınıyordu. Enerjisinin çok az olduÄŸunu cinsel enerjisinin hiç olmadığını belirtti. EÅŸiyle saÄŸlıklı iletiÅŸim kuramayan hasta dikkatinin ve konsantrasyonun da oldukça düÅŸük olduÄŸunu ve kızgınlık anlarında etrafındakilere bağırdığını ifade etti. Bu konuyla ilgili olarak daha önce defalarca yardım aldığını ve bu konuda deneyimli bir kurumda tedavi gördüÄŸünü anlatan hasta olumlu sonuçlar elde edememiÅŸti ve ömür boyu ilaç kullanarak yaÅŸamını sürdüreceÄŸinden endiÅŸeliydi. Alkollüyken defalarca yerlere düÅŸüp kafasına darbeler almıştı. Karbamezapine grubundan bir antiepileptik, SSRI grubundan bir antidepresan, benzo grubundan bir ilaç, ve antihistaminik grubundan bir ilaç kullanıyordu.
​
Beta dalgaları çok fazla olan ve aynı zamanda alpha dalgaları az olan hastaların alkolle tesadüfen tanıştıklarında bu fazla beta dalgalarını azaltmaya ve alphalarını arttırmaya yarayan alkolü beyinlerini tedavi etmek amaçlı kullanırlar. NxLink veri tabanı geçirilmiÅŸ kafa travması tavsiye etti.
​
Kullandığı ilaçları bıraktığından beri kendini çok iyi hissettiÄŸini ve kendine güveninin geldiÄŸini anlattı. SinirliliÄŸinin azaldığını ve eÅŸiyle mutlu bir evlilik düzeyine ulaÅŸtığını, cinsel enerjisinin de arttığını ekledi anlattıklarına. Alkol alma isteÄŸini kontrol altına almayı öÄŸrenen hasta, bu süreç içinde yalnızca iki defa 3-4 bira içmiÅŸti. Uykusundaki düzensizlik hâlâ devam ediyordu. Kulağına gelen sesler durmuÅŸ ve görüntüler de kesilmiÅŸti.
​
Kırk üç seans bittiÄŸinde, hayattan zevk almaya baÅŸlamış ve geleceÄŸe yönelik umutları artmıştı. Neurofeedback seanslarıyla alkolü bütünüyle bıraktı, iÅŸ, evlilik ve sosyal yaÅŸam konularında çok olumlu geliÅŸmeler elde ettiÄŸini ifade etti. İlaç kullandığı dönemde cinsel enerjisinin düÅŸük olduÄŸunu ve günde on beÅŸ saat uyuduÄŸunu, dikkat ve konsantrasyonun da arttığını ve bunun sonucunda rahatlıkla kitap, gazete okuyabildiÄŸini dile getirdi. Tedavi sonrasında sinirliliÄŸinin ve bağırma huylarının tamamen ortadan kalktığını anlatırken, artık konuÅŸarak sorunlarını çözdüÄŸünü belirtti. Haksızlığa uÄŸrarsa artık sözel olarak bunu konuÅŸabildiÄŸini söyledi.
​
“EÅŸim beni kıskanıyor gibi geliyordu daha önceleri ama bu düÅŸüncemin yanlış olduÄŸunu anladım alkol oldukça zararlı ve bununla kendimi yok etmeye çalışmışım”diyecek içgörü geliÅŸtiÄŸini gördük.
Tedaviden 2 sene sonra telefonla konuÅŸtuÄŸumuz hastanın tedavi bitiminden beri alkol ile olan probleminin tekrar etmediÄŸini neurofeedback tedavisinin oldukça iyi geldiÄŸini çok mutlu ve üreten bir beyin olarak hayatına devam ettiÄŸini öÄŸrendik.
Vaka 6
Obsesif Kompulsif Bozukluk
20 yaşında ilkokul mezunu kadın bazı olayları kafasına çok taktığı, saçma sapan düÅŸünceler içine girdiÄŸi, sürekli kafasını bir ÅŸeylerin kemirdiÄŸini “ bir ÅŸeyleri anlatırken karşımdakine inandırmaya çalışıyorum, karşımdakine anladın mı? anladın mı? diye tekrar tekrar soruyorum. “ArkadaÅŸlarımla da gezmiyorum ama gezdim diye anlatıyorum ve bizimkileri inandırmaya çalışıyorum” “Tanrı ile ilgili küfürler, Meryem ana Allah’la ÅŸunu yapsın, Allah’ın ayağı üstüne yorgan olsun” gibi ÅŸeyler düÅŸünüp söylemeye baÅŸladığını, 1 aydır bu tarz düÅŸüncelerin çok yoÄŸun olduÄŸunu bazen saçma bazen de saçma olmadığını düÅŸündüÄŸünü söyledi.
Bunların dışında ailesindeki bazı insanların (eniÅŸtesi, teyzesi gibi yakınlarının) ölsün diye düÅŸündüÄŸünü ve birbirlerinden ayrılsınlar diye düÅŸüncelere sahipti.Bu düÅŸüncelerini sürekli yazdığını, artık çalışamaz hale geldiÄŸini, kafasını hiçbir ÅŸeye veremez olduÄŸunu ve bir ÅŸeylere odaklanamadığını, dikkatinin, konsantrasyonunun azaldığını ve çabuk sıkıldığını anlattı.
Hayattan zevk almadığını, boÅŸa yaÅŸadığını düÅŸündüÄŸünü ama intihar düÅŸüncelerinin olmadığını anlattı. Çok uyuduÄŸunu ve sabahları dinç kalkmadığını anlattı.1 sene önce masturbasyon yaptığını ve tatmin olunca da çok büyük suçluluk duyup “bir ilaç verseler cinselliÄŸim yok olsun” diye kendi kendine söylendiÄŸini anlatıp sıkıntısını dile getirdi. Televizyonda bir programa baktığı zaman beyninde bir ÅŸeyler üretip o olaya eklemeler yapmak gibi sorunu olduÄŸunu söyledi. Ayrıca yürümekte zorlandığını belirtti. Hastanın kızgınlığı 30 dakika sürmekte bu sırada bağırmak, aÄŸlamak ve kağıt yırtmak gibi davranışlar sergilemekteydi, vurma, kırma ve küfür etme gibi davranışları yoktu. Hallusinasyonlar ve paronayası yoktu. 6 senedir de bu takıntılarının olduÄŸunu ama Allah ile düÅŸüncelerinin 1- 2 aydır ortaya çıktığını belirtti.
Öyküsüne bakıldığında hasta, kafa darbesi aldığını, bunun yanı sıra düÅŸüp kafasını çarptığını, kafasına ÅŸiddetli olarak birkaç kez top çarptığını, 4 yaşındayken kafasına salıncak çarptığını, 20 yaşında da kafasının üstünü vurduÄŸunu ve sersemlediÄŸini anlattı.6 sene boyunca bir kaç kez saÄŸlık merkezlerinden yardım almış, psikotik bozukluk tanısı almış ve SSRI grubundan bir ilaç ile 2 ayrı çeÅŸit atipik antipsikotik grubundan ilaçlar kullanmıştı, ve fayda etmemiÅŸti.
Obsesif takıntı düÅŸünce dediÄŸimiz ÅŸikayetleri vardı, bu düÅŸüncelerin saçma olduÄŸunu söyleyemediÄŸi zamanlar oluyordu. Bu da onun zaman zaman psikotik olduÄŸunu gösteriyordu.
10 seans neurofeedback tedavisi uygulanmasından sonra yapılan görüÅŸmede takıntılarının üstesinden geldiÄŸini, “Anladın mı?” diye tekrar tekrar sormasının yok olduÄŸunu belirtti. Uykusunun iyi olduÄŸunu, düzene girdiÄŸini ve sabahları dinç kalktığını anlattı. Seslere karşı çok duyarlı olup “alçak sesle konuÅŸulması gerektiÄŸini” söylüyordu. Artık hayattan zevk aldığını eskiye nazaran kızgınlığının azaldığını, aÄŸlamasının, bağırmasının ve kağıt yırtmasının yok olduÄŸunu anlattı. Allah ile ilgili gelen düÅŸüncelerinin azaldığını ve bu düÅŸüncelerin saçma olduÄŸunu düÅŸündüÄŸünü ekledi.
90 Neurofeedback seansından sonra yapılan görüÅŸmede sinirliliÄŸinin çok azaldığını, kedilere karşı duyarlılığının devam ettiÄŸini ama geldiÄŸi zamanki sorunlarının hiçbirinin kalmadığını söyledi. Hayattan zevk aldığını, uykularının düzeldiÄŸini, Hastadan MMPI testi istendi. Bu test sonucunda elde edilen klinik profilde yükselen skalalar Depresyon T puanı 87 ve Sosyal İçe Dönüklük T puanı 77 bulundu. Obsesif Kompulsif Bozukluk ile ilgili skalası normaldi. TOVA testi ve kan testinin normal olduÄŸunu gördük. Hastaya hiçbir ilaç vermeden neurofeedback tedavisine baÅŸlandı.
ve artık yaptığı ÅŸeylerde ve düÅŸüncelerinde oldukça emin olduÄŸunu anlattı. Anne tedaviden çok memnundu. Kızını daha önce hiç bu kadar iyileÅŸmiÅŸ olarak görmediÄŸini ve böyle bir tedavinin ona çok iyi geldiÄŸini defalarca teÅŸekkür ederek söyledi.
Tedavi sonrasında yapılan MMPI sonucunda; elde edilen klinik profilde yükselen skalalar: Depresyon T puanı 87 den 52’ye, Sosyal içe Dönüklük skalasının T puanı 77’den 47’ye düÅŸtüÄŸü görülmüÅŸtür.
YALE-BROWN OBSESYON KOMPULSİYON ÖLÇEĞİ Tedavi sonrası Obsesyonların toplam puanı 20’den 0’a düÅŸmüÅŸtür. Bu da anlamlı derecede klinik iyileÅŸmeyi göstermektedir.
Vaka 7
Obsesif Kompulsif Bozukluk
Kendi isteÄŸiyle merkezimize baÅŸvuran, 10-11 yaşından beri temizlik takıntıları olan 19 yaşında üniversite öÄŸrencisi kadın 2 yıldır yaÅŸama sevinci olmadığını ve “hayatın boÅŸ olduÄŸunu”anlattı. Hastanın intihar düÅŸünceleri ve planının olmadığı öÄŸrenildi. Uzun yıllardır temizlik takıntıları olup 1-2 dakikada bir tekrar ellerini yıkadığını, tuvalet kağıdı ve sıvı sabunu çok tükettiÄŸini, çekmeceden havlu alacaksa en üstteki ve en alttakini almadığını, aradakileri kullandığını, banyoda 1,5-2 saat kaldığını, lifi saatlerce su altında tuttuktan sonra sabunladığını, haftada 1 kez zorla banyoya girdiÄŸini söyledi. Çamaşır deÄŸiÅŸtirirken çok titiz davrandığını söyleyen hasta bunu yaparken 2-3 tanesini kirlendi diye çöpe attığını ekledi. KirleneceÄŸini düÅŸündüÄŸü için dışarı çıkmadığını belirten hasta, yine kirleneceÄŸini düÅŸündüÄŸü için hep spor ayakkabı giydiÄŸini ve bunun sosyal olaylara bile katılmasını engellediÄŸini ekledi. TemizliÄŸi çok abartınca saçma geldiÄŸini ama onun dışında saçma gelmediÄŸini ve yapması gerektiÄŸini söyledi. Okula gitmek istemediÄŸini, yataktan kalkmak istemediÄŸini ve üÅŸendiÄŸini söyledi. Hazırlanırken çok yavaÅŸ ve ağır olduÄŸunu belirten hastanın annesi, bazen ocağı ve kapı kilidini kontrol etme gibi kompulsif davranışlar sergilediÄŸini de söyledi. Ayrıca hastanın emin olamama, karşısındakini kırıp kıramadığını defalarca düÅŸünme, çocukluÄŸundan beri de tırnak koparma rahatsızlığının olduÄŸu da öÄŸrenildi. Karşısındaki kiÅŸilere güvenmeyen hastanın hiç arkadaşı yoktu. Tanımadığı insanların onun aleyhinde konuÅŸtuÄŸuna dair paranoid düÅŸünceleri vardı. Hallüsinasyonları olmayan hastanın dikkati ve konsantrasyonu düÅŸük, hafızası ise çok iyi deÄŸildi. Kitap okurken dikkatini veremediÄŸini, bu yüzden kitap okuyamadığını, kitap okumayı sevmediÄŸini söyledi. SevdiÄŸi dersleri çalışırken 30 dakika boyunca oturabildiÄŸini, kızgınlığının 5-10 dakika sürdüÄŸünü, bu arada kardeÅŸine bağırdığını, vurma, kırma ,küfür etme gibi davranışların olmadığını anlattı. Aile içi iliÅŸkilerinde hayırı evet yapmaya çalıştığı ve genelde de kazandığı öÄŸrenildi.
​
DoÄŸum öyküsüne bakıldığında ise doÄŸumun normal olduÄŸunu, hamilelikte annenin düÅŸük tehdidi olduÄŸu ( tansiyon problemi yaÅŸamasına baÄŸlı olarak), 7-8 yaşındayken kulak arkasına ÅŸiddetli ÅŸekilde salıncak çarparak kafa darbesi aldığı, başına dikiÅŸ atıldığı öÄŸrenildi. İlk gittiÄŸi doktorun Clomipramine grubundan bir ilacı 75mg olarak verdiÄŸini bunun uyku getirdiÄŸini, daha sonra gittiÄŸi doktorun Fluoxetine grubundan bir ilaç ve Thioridazine grubundan bir damla verdiÄŸini, iyi geldiÄŸini, iyi olduÄŸunu söylediÄŸinde kestiklerini ve el yıkamalarının arttığını ve hastalığın tekrar ettiÄŸini söyledi. Daha sonra 6 ay FDA onayı OKB için olmayan Sertralin HCL grubundan bir ilaç kullanan hastaya bu ilacın iyi gelmediÄŸini, buraya gelmeden 5 ay önce gittiÄŸi doktorun Obsessif Kompulsif BozukluÄŸu (OKB) teÅŸhisi koyduÄŸunu, OKB ‘de FDA onaylı Clomipramine grubundan bir ilacı 75mg (3x1) kullanmaya baÅŸladığı, daha sonra OKB’de FDA onayı olmayan Esitalopram grubundan baÅŸka bir ilaç (S=1/2 ,3x1) kullandığını, ancak bu ilaçların hastaya iyi gelmediÄŸini ve takıntılarının daha çok arttığını söyledi. Akrabalarına bakıldığında ise halasının OKB olduÄŸu, amcasının çok el yıkadığını ileri derecede OKB olduÄŸu, babasının teyzesinin kızının çok el yıkadığı, OKB olduÄŸu ve Clomipramine grubundan bir ilaç kullandığı öÄŸrenildi.
​
Hastanın klinik tablosunu oluÅŸturan nedenlerin Psikoz, Obsessif Kompulsif Bozukluk, GeçirilmiÅŸ Kafa Travması olabileceÄŸi düÅŸünüldü. Neurofeedback tedavisinden faydalanmak istiyordu.
Yapılan bu görüÅŸmeden sonra hastanın elektriksel aktivite düzensizliklerini kaydedip NxLink veri tabanında inceleyip çocukluÄŸunda kafasına aldığı salıncak darbesinden etkilenip etkilenmediÄŸini görmek için ve Neurofeedback uygulanacaksa QEEG uygulamalı Neurofeedback çalışmalarını tespit etmek için, kullandığı ilaç 7 yarılanma ömrü kadar bıraktırıldıktan sonra, QEEG’si çekildi.
Bu QEEG’yi Nörometrik analiz sisteminde hastanın kendi yaşıtlarıyla karşılaÅŸtırdığımızda geçirilmiÅŸ Kafa Travması tavsiye etti. Bu hastanın yakın ailesinde benzer hastalığın olması genetik olarak OKB’nin olduÄŸunu gösteriyordu ve ayrıca kafasına aldığı darbelerden de etkilenmiÅŸ bir beyin olduÄŸunu tespit etmiÅŸtik.
Bu durum da hastalığının ilaç tedavisine cevap vermesini zorlaÅŸtırıyor olabilirdi. Hastaya ayrıca TOVA ve MMPI uygulandı. Tedavi öncesi MMPI’da yükselen skalalar; Psikasteni T puanı 80, Depresyon T puanı 75’ti.
Bütün testler yapıldıktan sonra yapılan görüÅŸmede hastanın annesi ilacı içmekle içmemek arasında bir fark olmadığını, paranoyalarının azaldığını, kısmen de olsa dışarıya çıkma isteÄŸi duyduÄŸunu anlattı.
10 Neurofeedback seansı uygulanmasından sonra yapılan görüÅŸmede hastanın annesi, dışarı çıkmak istemeyen hastanın artık dışarı çıktığını, günde 2-3 kez olan çamaşır deÄŸiÅŸtirmelerinin 1’e düÅŸtüÄŸünü, eskiden temiz çamaşıra deÄŸince kirlendi diye atan hastanın artık bunu yapmadığını, ÅŸimdi aynı kıyafeti iki kez bile giyebildiÄŸini, ellerini yıkamasının azaldığını söyledi. Eskiden banyoda iki kalıp sabun harcarken ÅŸimdi tek kalıp sabun harcadığını, eski, kullanılmış sabunları dahi kullanabildiÄŸini ekledi. Çok kağıt havlu tüketen hastanın tek yaprakları attığı, sıvı sabun tüketiminin çok azaldığı, annesi ile konuÅŸma süresinin arttığı, hala daha yataktan kalkmak istemediÄŸi ama hazırlanırken daha hızlı olduÄŸu belirtildi. Emin olamama durumunun devam ettiÄŸi ve kontrol ettiÄŸi, karşısındakini kırdım mı düÅŸüncesinin, tırnak koparmalarının, baÅŸkalarına güvenememe düÅŸüncesinin devam ettiÄŸi, paranoyalarının olmadığı, dikkat ve konsantrasyonun düÅŸük olduÄŸu ama hafızasının iyi olduÄŸunu öÄŸrenildi. Hâlâ daha kitap okumayan hasta, eskisi kadar hayırı evet yapmak için ısrarcı olmadığını, kızgınlığının olmadığını belirtti.
20 Neurofeedback seansı sonrasında yapılan görüÅŸmede görüÅŸmeye geldiÄŸi hafta içerisinde tiÅŸört alırken çok kirlendiÄŸini düÅŸündüÄŸünü belirtirken, ıslak mendille elini silmesinin devam ettiÄŸi, takıntılarının arttığı, kanatıncaya kadar tırnaklarını kopardığı söylendi. Genelde yaptıklarının saçma bulduÄŸunu, ama engelleyemediÄŸini, bunları engellemeye çalışmadığını belirtti. Kızgınlığının azaldığını, paranoyalarının olmadığını, kitap okumadığını, bulmaca çözerken dikkat ve konsantrasyonunun arttığını ekledi. Zaten kirleneceÄŸim diye sokaÄŸa çıkamamalarının artık olmadığını, inatçılığının devam ettiÄŸini, çamaşır deÄŸiÅŸtirmelerinin azaldığını, 2-3 günde bir çorap deÄŸiÅŸtirdiÄŸini belirten hastanın tuvalet kağıdı kullanımının azaldığı, hazırlanırken yavaÅŸ olduÄŸu ve 30 dakika kadar sürdüÄŸü, emin olamamalarının devam etmekle birlikte azaldığı öÄŸrenildi.
30 Neurofeedback seansı sonrasında yapılan görüÅŸmede aşırı tuvalet kağıdı kullanımının bir kez olduÄŸunu, 2 kere tuvalete gittiÄŸini ve 2 rulo harcadığını anlattı. Takıntılarının arttığını ama engellemeye çalıştığını, tırnak koparmalarının devam ettiÄŸini, inatçılığının devam ettiÄŸini, günde 1 kere çamaşır deÄŸiÅŸtirdiÄŸini, bazen bunun 2 kere olduÄŸunu, kağıt havluların üst kısımlarının atmalarının azaldığını, hâlâ yataktan kalkmak istemediÄŸini, hazırlanırken yavaÅŸ olduÄŸunu ama bunun 15 dakika olduÄŸunu, emin olamamalarının devam ettiÄŸini söyledi.
​
40 Neurofeedback seansı sonrasında yapılan görüÅŸmede 2 saat banyoda kaldığını, tuvalet kağıdını çok fazla kullandığını, çamaşırını etrafa deÄŸdirmek istemediÄŸini ve çamaşırının bir yere deÄŸmeden saklanılmasını istediÄŸini söyledi. Kızgınlığının azaldığını, paranoyalarının olduÄŸunu, dikkat ve konsantrasyonunun arttığını, hâlâ daha yataktan kalkmak istemediÄŸini, elini yıkasa da bunun eskisi kadar çok olmadığını, kirleneceÄŸim diye olan tedbirlerinin devam ettiÄŸini belirtti.
Eskiden yaşam sevinci olmayan hasta artık yaşam sevincinin olduğunu, hazırlanırken olan yavaşlığın azaldığını, emin olamamanın eskisine oranla az olduğunu, kızgınlığının olmadığını ekledi.
​
50 Neurofeedback seansı sonrasında yapılan görüÅŸmede kendini iyi hissettiÄŸini, havlu kağıt tüketiminin azaldığını, tırnak koparmalarının azaldığını, dikkat ve konsantrasyonunun arttığını, sabahları istekle ve dinç kalktığını, el yıkama sayısı ve süresinin azaldığını, emin olamamalarının, kompulsif davranışlarının olmadığını, hazırlanma hızının daha iyi olduÄŸunu belirtirken hayattan da zevk aldığını söyledi. Annesi kızının çamaşırlarını etrafa deÄŸdirmek istemediÄŸini, ama artık ona aldırmadığını, hastanın kendisinin seçebildiÄŸini ekledi.
60 Neurofeedback seansı sonrasında yapılan görüÅŸmede annesi 45. seanstan sonra belirgin ÅŸekilde olumlu deÄŸiÅŸiklik olduÄŸunu ve hiçbir ÅŸeyinin kalmadığını söyledi. Önceden banyo yapması 2 saat sürerken artık 30-35 dakika banyoda kaldığını anlattı. Ellerini yıkamasının, çok sıvı sabun ve tuvalet kağıdı tüketiminin, çamaşır deÄŸiÅŸtirmelerinin ortadan kalktığını söyledi. Annesinin aldığı havluyu kullandığının belirten hasta hayattan zevk alığını, paranoyalarının ortadan kalktığını, insanlara güveninin arttığını ve erkeklere zaman zaman güvenebildiÄŸini, tırnak koparmalarının çok azaldığını, yataktan kalkmak istememenin azaldığını, dikkat, konsantrasyonunun ve hafızasının iyi olduÄŸunu anlattı. Göz kontağı kurmaya baÅŸladığı, soruları kendi yanıtladığı, gülümseyen enerji dolu bir yüz çehresinin olduÄŸu gözlendi. “Acaba karşımdakini kırdım mı?”, emin olamama, ocağı ve kapıyı kontrol etme gibi düÅŸünce ve davranışlarının, kızgınlığının, inatçılığının ortadan kalktığını eklerken, hâlâ kitap okumadığını ama gazete okuyup bulmaca çözdüÄŸünü söyledi. Tedaviden sonra yapılan MMPI’da yükselen bir skalaya rastlanmamıştır. Bu MMPI’da Psikasteni skalası T puanı 80’den 53’e, Depresyon skalası T puanı 75’ten 46’ya düÅŸmüÅŸtür.
YALE-BROWN OBSESYON KOMPULSİYON ÖLÇEĞİ Obsesyon puanı 24 ve Kompulsiyon puanı 21 iken tedavi sonrası “0” olmuÅŸtur.



